Projektek
Erasmus+ 2018
2007 óta csinálom ezt a munkát a Jedlik Ányos Szakközépiskolában most már Szakgimnáziumban. Véleményem szerint az egyik legjobb oldala a tanári pályának, hogy a napi munka mellett más, a diákok tudását gyarapító tevékenységet is végezhetünk mi tanárok. Erre nyújt nekem a Leonardo majd később az Erasmus+ program kiváló lehetőséget.
A program célja immár több mint egy évtizede az, hogy a német és a magyar diákok kölcsönösen megismerjék egymás országait, egymás iskoláit valamint egymás hétköznapi életét is.
2018-ban egy nagyon motivált csapattal sikerült útra kelnünk, idén a konkrét munkafeladatunk egy ledes olvasólámpa tervezése és gyártása volt a SICK cég szakképzős diákjaival együtt. Remek lehetőség volt ez, hiszen a CAD-es ismeretektől kezdve az egyszerűbb elektronikai szerelési ismereteket, sőt még a fémmegmunkálás egyszerűbb elemeit is be tudtuk építeni diákjaink munkájába. Régóta látom, hogy a műszaki szakoktatásban résztvevő tehetséges fiatalokat a leginkább a gyakorlati feladatok megvalósításával lehet motiválni, ez különösen jellemző a fiúkra ezen a területen. Ez idei programunkban is megmutatkozott, olyan lelkesedéssel láttak neki a munkának, hogy arról csak szuperlatívuszokban tudnék nyilatkozni. Soha egy percig nem látszott rajtuk az a dekoncentráltság, amit néha itthon egy-egy tanórán észreveszek, hogy egy idő után a pad alatt előkerülnek a telefonok és inkább azzal foglalkoznak az elméleti tananyag helyett.
A projekt alapú oktatás remekül működik Németországban, amikor ebbe belecsöppennek diákjaink, nagyon hamar megmutatkozik az a kreativitás, ami ezekben a fiatalokban rejlik. Számomra minden évben hatalmas élmény ezt megtapasztalni a diákjaimon. Hála Istennek ez idén sem volt másképp.
Ami számomra nyelvtanár számára még egy hatalmas élmény, hogy a stabil B2 körüli nyelvi szinten lévő diákok milyen hamar boldogulnak a német anyanyelvi munkahelyi környezetben.
Az, hogy ez a program már több mint egy évtizedes múltra tekinthet vissza, számomra egy szakmai siker, hiszen a szervezési feladatok lebonyolításán túl a diákjaim személyes fejlődését is testközelből figyelhetem, mikor hazaérkezünk, nyelvórákon nagyon könnyen lemérem azt a tudástöbbletet, amit a németországi szakmai gyakorlat alatt a tanulók magukba szívtak.
De természetesen a program sikerében a legnagyobb szerepet azokaz intézmények játszák, akik lehetővé teszik a program működését, sőt fejlődését, gondolok itt elsősorban partnerintézményünkre a SICK AG-ra valamint saját iskolánk elméleti és szakmai tanáraira, akik olyan alapismeretekkel vértezik fel diákjainkat, amikkel azok hamar boldogulnak egy vadidegen szakmai és nyelvi környezetben. Remélem csereprogramunk a SICK AG-val még sokáig sikeresen folytatódhat.
Szalai Tamás
projektkoordinátor
2019 június